«Постачальник останньої надії»: рятує чи грабує?

А чи телефонують вам через борг за доставку газу та погрожують відключити його? Чому людям не дають спокою?

Споживачам газу телефонують «колектори» з вимогою погасити борги за газ. Не розуміючи, що сталося та звідки з’явилися борги, громадяни обурюються. Дехто пише гнівні пости у соціальних мережах. Такі історії останніми тижнями набули масового характеру.

«Коли горітиме компанія «Лубнигаз», то не полінуюся приїхати підкинути дров, щоб яскравіше палало. Новий «фінт вухами» (несподіваний поворот – «Главком»): переведення без твого відома на обслуговування до іншої компанії, в якої тариф на газ вже не 8 грн/куб. м, а 16. Таке «покарання» компанія придумала для тих, хто не подає вчасно показники лічильника, має заборгованість або підписав договір про надання послуг, але не надав копій таких документів як паспорт, ідентифікаційний код, право на власність будинку», – обурюється у Facebook користувачка Оксана Щербак.

Що ж сталося, чому ціна газу для багатьох побутових споживачів раптом зросла вдвічі? А ще – чому якісь «колектори» почали з погрозами вимагати гроші за неіснуючі борги? Уряд же обіцяв українцям незмінний тариф попри різке зростання вартості енергоносіїв на європейських газових біржах. Крім того, ще у квітні був запроваджений річний фіксований тарифний план, який діятиме з 1 травня 2021 року lо 30 квітня 2022-го та всі побутові споживачі газу були автоматично переведені на річні контракти на газ із фіксованою ціною – для більшості споживачів на рівні 8 грн/куб. м (з ПДВ і без вартості доставки). Ознайомитися з фіксованим річним тарифом на газ усіх газопостачальних компаній можна тут.

Чому масово скаржаться люди?
За роз’ясненнями «Главком» звернувся до експерта з питань комунального господарства Олега Попенка. І тут раптом з’ясувалося, що він і сам у вересні зіткнувся з «колекторами». «Мені подзвонили «колектори» і, погрожуючи, почали вимагати повернути якийсь борг за газ. Я їм у відповідь: хлопці, дорогенькі, а ви нічого не поплутали, який борг, який «Нафтогаз»? І вони пояснили: дзвоніть у «Нафтогаз», вас перевели до «постачальника останньої надії». Але ж у мене не було боргів за газ перед моїм постачальником газу – компанією «Кременчукгаз-Трейдинг»? У «Нафтогазі» мені пояснили, що мій постачальник газу мав би повідомити про те, що більше не може постачати газ, тому я мав би обрати іншого постачальника. Я оторопів, але в «Нафтогазі» надалі відмовилися відповідати на всі мої запитання», – пояснив ситуацію експерт.

«А тепер думаю: якось же мені потрібно сплатити нарахований борг і потім підписати нормальний контракт з іншим постачальником. Але на нормальний контракт я перейти не можу, тому що мій індивідуальний код зареєстрований у НАК «Нафтогаз України» і він в їхній загальній базі… Тому пробую вирішити це питання, але жодна «гаряча лінія» мені в цьому допомогти не може», – пояснив Попенко. Він констатує: сотні тисяч людей уже переведені на постачальника «останньої надії», але «вони нічого не знають, що відбувається».

Утаємничений «постачальник останньої надії» – «Нафтогаз України»
Через боргові проблеми на газовому ринку вже збанкрутувало багато постачальників газу, вони більше не можуть купувати ресурс на ринку, щоб потім забезпечувати потреби населення. Тому споживачів компаній-банкрутів автоматично перевели до «постачальника останньої надії» (ПОН), функції якого виконує Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» – дочка НАК «Нафтогаз України». Але споживачів ніхто про це не повідомляє.

У коментарі «Главкому» керівник компанії «Енерджі Трейд Груп» Володимир Шведкий пояснив: «Через високі закупівельні ціни на природний газ та досить низькі фіксовані річні ціни для населення, компанії, які не мають доступу до енергоресурсу українського видобутку, банкрутують. Не всі вони інформують споживачів, що припиняють надання послуг. Далі споживачі автоматично потрапляють на обслуговування постачальника останньої надії – це Газопостачальна компанія «Нафтогаз України». Опинившись у іншого постачальника та не знаючи про це, споживач може нарощувати борг. Нам відомі випадки втручання колекторських служб у цю ситуацію. На щастя, це не загальна практика на роздрібному ринку. Ми вважаємо цей спосіб шкідливим для споживача», – зауважив Володимир Шведкий.

«За різними оцінками, вже приблизно 600–800 тисяч споживачів переведені до «постачальника останньої надії». Багато споживачів вже шість місяців там знаходяться, хоча відповідно до закону це має тривати максимум два місяці. І це велика біда, адже значна кількість людей навіть не знає, що ціна у постачальника «останньої надії» поки що 16 грн/куб. м, хоча згідно з законодавством вона має індексуватися відповідно до цін на біржі – а там вони вже 25–30 грн/куб. м. І люди не здогадуються, що їхні борги вже передані колекторам, які тепер сповіщають про ці борги та збираються їх стягувати», – повідомив народний депутат Олексій Кучеренко на ток-шоу Energy Club, що відбулося 1 жовтня на тему «Постачальник «останньої надії» (ПОН): рятує чи грабує?».

Отже, споживачам потрібно якомога швидше тікати від «постачальника останньої надії», адже тариф на жовтень для нього державний Регулятор (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП)) встановив на рівні 16,56 грн/куб. м (з ПДВ і без вартості доставки). Тобто переведені до ГК «Нафтогаз» споживачі, починаючи з жовтня, платитимуть за газ вдвічі більше порівняно з рештою українців.

Відповідно до постанови Кабміну №809 від 2015 року, тариф для «постачальника останньої надії» (ПОН) встановлює НКРЕКП за спеціальною формулою, що враховує ризики для ПОН, а також вона прив’язана до ціни на газ на німецькому газовому хабі NCG за період з 1 до 22 числа місяця, що передує місяцю постачання газу, а також враховує поточний обмінний курс гривні до євро.
«Нафтогаз» нарощує базу абонентів
Доцільно нагадати, що ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» була затверджена урядом у статусі «постачальника останньої надії» на три роки після перемоги на конкурсі. Якщо споживач, якого від’єднали від газової труби, не зможе вчасно обрати іншого постачальника, то в такому випадку він може розраховувати на тимчасову гарантовану допомогу та протягом 60 днів отримувати газ від спеціального оператора – «постачальника останньої надії» (ПОН).

Парадокс у тому, що ця ж сама ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» одночасно є ще й звичайним постачальником газу, яка в травні встановила фіксований річний тариф для своїх споживачів на рівні 7,96 грн/куб. м, тобто лише на три копійки менше, ніж тарифи регіональних газзбутів, що працюють під брендом «Твій Газзбут» (кінцевий бенефіціар – Дмитро Фірташ).

Клієнтами ГК «Нафтогазу України» вже стали понад 1,2 млн домогосподарств. Водночас «Нафтогаз» планує й надалі активно нарощувати свою частку на роздрібному ринку газу та до кінця 2025 року збільшити кількість клієнтів до 2,8 млн домогосподарств. І другий статус компанії як «постачальника останньої надії» їй в цьому сприяє. «Безгоспні» споживачі просто йдуть прямо в руки агресивному гравцю на цьому ринку. Тому споживачам, які не хочуть платити за газ подвійну ціну, потрібно було б терміново тікати від «постачальника останньої надії» та вибрати ту компанію, яка пропонує найвигідніші ціни.

Джерело